Social media en
internationale BPV.
Hoe breng je verschillende ontwikkelingen tot
een nieuwe hoogte?
Angie 2.0, een project ter
stimulering van internationaal stage lopen en afstuderen. A New
Generation In Education.
Een afsluitende
conferentie in het zonnige Molina de Segura, Spanje waar we op
woensdagavond 5 november zijn welkom geheten in de agrarische school
van Molina de Segura. Wat een betere plek om met verschillende
personen binnen het agrarisch onderwijs een bijeenkomst te hebben dan
op een agrarische school?! Voor de twee dagen dat de conferentie
duurt, staat er een vol maar interessant en actief programma op de
planning. Van een offiële opening met onder andere de burgermeester
van Murcia en Pedro, de eigenaar van de school, ging we over naar
verschillende onderwerpen zoals een agrarisch spel van de Canarische
Eilanden tot de uitleg van Angie 2.0. Wat duidelijk naar voren komt
is het formatief en informatief lesgeven en de verschillende manieren
van internationaal BPV die voor de leerlingen meer gaat betekenen
binnen het onderwijs. Waar je dan niet omheen kunt is het gebruik van
social media. Toch fijn dat ik daarvoor een aansluitende workshop heb
voorbereid die ik tijdens een van de workshoprondes ga geven aan
mensen van verschillende landen.
Allereerst begint de
workshop Spaanse les. Leuk om het te leren. Dan kom je er toch wel
achter dat je krakkemikkige vakantie Spaans niet echt overeenkomt met
de dingen die je leert tijdens Spaanse les. Nadat je hebt geoefend en
je jezelf kunt voorstellen in het Spaans hebben we even de tijd om in
de zon te zitten. Hoe zal mijn workshop gaan? Wat voor onderwijs
mensen krijg ik in de workshop? Hoeveel doen ze al met social media
en hebben ze wel zin om dingen te leren die ze zouden kunnen inzetten
in de lessen die ze geven.
Een powerpoint waar
ik wel drie uur over kan vertellen is gereed en de mensen die het
lokaal in komen lopen zijn toch niet meer de jongste. Een uitdaging
om ze te laten proeven van social media en een tip van de sluier te
lichten in wat er allemaal mogelijk is in de lessen. Social media is
uit te leggen vanuit vele kanten namelijk het beleid, de voor- en
nadelen, welke didactische werkvormen er zijn en hoe je alles zo kan
omzetten dat de leerlingen er iets van leren, er iets mee kunnen of
zich bewust worden van het alles wat social media is. Perfect
voorbereiden is er nooit bij dus met gestuntel en langzaam internet
worden er verschillende vormen van social media besproken. Ze blijven
nog even zitten als ik ze de laatste pointers geef voor social media
in school, in de klas, met de leerlingen maar ook qua beleid en
bestuur want hierna staat een lekkere lunch te wachten. Tevreden
eindig ik. Door de voorbereiding heb ik zelf meer geleerd van social
media en is het zeker iets wat ik meer ga gebruiken in de lessen die
ik geef. Laat de leerlingen de telefoon maar in de hand nemen voor
een echte opdracht en niet alleen omdat ze een appje krijgen.
Maar wat betekent
social media nou voor internationale BPV en de leerlingen. Daar zijn
ze vanuit de projectgroep ook al bij stilgestaan om de leerlingen te
laten bloggen, maar waarom ook niet vloggen ( een video blog), een
filmpje laten maken over de ervaring, een powerpoint samenstellen
over de BPV mogelijkheden op het stagebedrijf. Of laat ze een krant
in elkaar zetten over de stage middels de STARR methodiek. Je kan
zoveel kanten op. Voorbereiding voor internationale stage kan je doen
door te facebooken of door te videochatten met een leerling van die
school of op YouTube filmpjes bekijken over de cultuur. Test de
leerlingen over de cultuur door middel van een Kahootquiz of
Socrative. Een wereld gaat open voor de docent maar ook voor de
leerling. Een simpele stap is zo te maken naar de belevingswereld van
je leerlingen maar probeer een stap vooruit te blijven door apps op
te zoeken en zelf YouTube filmpjes te bekijken waarin de uitleg van
de app wordt verteld. Gebruik die social media en laat de leerlingen
onbewust informatief leren wat kan zorgen voor leukere informatieve
lessen.
Tanja Vogels,
Helicon MBO Nijmegen
No comments:
Post a Comment